Over ons

Keskusta begon in 1969 aan de Gedempte Singel 2 met de verkoop van het Finse merk Marimekko. Daarmee was Keskusta de eerste verkoper van Marimekko in Nederland en van de eersten buiten Finland. Geheel toevallig was dit bovendien. De Finse afgevaardigde die de markt buiten Finland voor Marimekko moest verkennen liep ons pand als eerste binnen en wij zeiden meteen ja. De achtergelaten kleding werd vrijwel direct helemaal uitverkocht. Dat vroeg dus om meer. Toeval dus, zoals zoveel dingen. Ook dat Jacqueline Kennedy een fan van Marimekko bleek. Een Kennedy als ambassadrice, dat hielp vanzelfsprekend bijdragen aan het succes toen. Een succes dat tot op de dag van vandaag doorduurt.

Met recht is Keskusta dus een pionier in Scandinavische kleding. Want direct na het verkoopsucces van Marimekko ging Keskusta actief in Finland zelf op zoek naar andere nieuwe interessante merken. Om de collectie verder uit te breiden en aan de stijgende vraag te voldoen, want vraag was er in overvloed. Die nieuwe merken werden al snel gevonden in bijvoorbeeld Annikki Karvinen, toen een klein atelier in een zijstraat van Helsinki, nu een gevestigd merk dat over de hele wereld levert en waar Keskusta met trots ook de eerste verkoper buiten Finland van was. Aïno, Klok, Nanso, Herluf en veel andere merken volgden daarna.

Wat alle merken die wij voeren kenmerkt is het specifieke Scandinavian design. Het manifesteert zich in alle ontwerpen: in elke maat blijft de vrouwelijke snit behouden en samen met het gebruik van de prachtige diepe kleuren geeft dit de kleding naast de hoge afwerkingskwaliteit een bepaalde vrolijkheid mee waar je blij van wordt. Wij stellen voor u zo uit al deze merken een collectie samen gemaakt van de mooiste natuurlijke materialen, met een echt vrouwelijke snit geschikt voor elke maatvoering vanaf maatje 36.

Dat we dus nog steeds voornamelijk Scandinavische merken voeren komt door de combinatie van bovengenoemde factoren. Het zijn namelijk toch de Scandinavische ontwerpers die meer durven en vooruitstrevender werken. Bovendien produceren onze leveranciers slechts kleine series dus exclusiviteit is gewaarborgd. Inmiddels zijn er daarnaast andere nieuwe merken toegevoegd die zich ook prima thuisvoelen bij Keskusta zoals Oska en Fox’s.

Inmiddels wordt de winkel al weer 12 jaar met hart en ziel geleid door Iris Dijkema. Iris met meer dan 30 jaar ervaring en haar team staan met plezier voor u klaar met de prachtige collectie en voor eerlijk advies, zodat ook u op uw mooist gekleed kunt gaan,

heel graag tot ziens

Iris en het Keskusta team